من فقط دو هفته با ماشين پدرم رانندگي ميكردم تا در بزرگراه آتش گرفت. اين اغراق نيست. بعدازاينكه مكانيك تأييد كرد كه به هيچ وجه نميتوانم ماشين را بدون پرداخت هزينه تعميرات بيشتر ازآنچه ارزشش داشت، دوباره تعمير و رانندگي كنم، به خريد خودرو رفتم. من آمادگي داشتم بخش بزرگي از هزينه را براي يك وسيله نقليه فوقالعاده قابلاعتماد خرج كنم، من در اسرع وقت به يك ماشين جديد نياز داشتم. اين دو عامل به اين معني بود كه من يك فرد فوقالعاده خوب براي خريد خودرو بودم. متأسفانه اولين فروشندهاي كه با او صحبت كردم از رويكرد اشتباهي استفاده كرد. او نپرسيد: “چرا ماشين جديد ميگيري؟” يا حتي سؤالهاي خاصي مانند “آيا بهصرفه جويي در مصرف سوخت اهميت ميدهيد يا خير؟”
بهترين پيشنهاد براي بهينه كردن كسب و كار ها استفاده از سي ار ام است.
در عوض، او سعي كرد مرا براي خريد يك ماشين زيبا مجاب كند. او هيچ واقعيت يا ارقامي در مورد قابليت اطمينان آن ارائه نداد و درباره ويژگيهاي ايمني آن به من نگفت. طرح او روي تيپ شخصيتي متفاوتي كار ميكرد، اما نه شخصيت من؛ بنابراين او در پروسه فروش به من موفق نبود.
بهترين پيشنهاد براي بهينه كردن كسب و كار ها استفاده از مايكروسافت سي ار ام است.
اگر ميخواهيد بهطور مداوم در معاملات برنده شويد، نميتوانيد آنطور كه دوست داريد به شما فروخته شود بفروشيد. شما بايد استراتژي خود را با تيپ شخصيتي خريدار وفق دهيد. بياييد به چهار نوع اصلي شخصيت و آنچه بايد در مورد هركدام بدانيد بپردازيم.
انواع خريداران و انواع شخصيت آنها
بهترين پيشنهاد براي بهينه كردن كسب و كار ها استفاده از نرم افزار سي ار ام است.
قاطع
تيپهاي شخصيتي قاطع، هدفگرا، تعيينكننده و رقابتي هستند. آنها بيشتر از روابط شخصي به نتايج اهميت ميدهند. آنها ممكن است براي شما كارت تعطيلات ارسال نكنند، اما اگر به تعهدات خود عمل كنيد، يك رابطه تجاري سالم خواهيد داشت. قاطعان به نتيجه نهايي اهميت زيادي ميدهند.
افراد داراي تيپ شخصيتي قاطع نيز نسبتاً بيتاب و كنترلكننده هستند. آنها اطلاعات ميخواهند بنابراين ميتوانند تصميم بگيرند و حركت كنند.
ويژگيهاي شخصيتي قاطع:
قاطعان معمولاً با جملات اعلان كننده صحبت ميكنند و سؤالهاي كمي ميپرسند، ظرفيت تيپ شخصيتي قاطع نيز كمي بيشتر از حد متوسط است و از زبان بدن متحرك و مطمئن استفاده ميكنند.
نحوه فروش به آنها:
حرفهاي بودن هميشه مهم است، اما مخصوصاً وقتي صحبت از قاطعها ميشود. هميشه مطمئن شويد كه براي ملاقات با تيپ شخصيتي قاطع آمادهشدهايد. اگر پاسخ سؤالها را نميدانيد، به آنها اطلاع دهيد كه بهجاي تلاش براي دادن پاسخ درست در نيمهراه، پيگيري ميكنيد.
قاطعان از كار آيي قدرداني ميكنند. وقت آنها را با تكرار حقايق يا ساختن ايده خود هدر ندهيد.
تأكيد كنيد كه محصول شما چگونه مشكلات تجاري آنها را حل ميكند. ويژگيهاي پيشرفته قاطعان را تحت تأثير قرار نخواهد داد مگر اينكه بتوانيد دليل مفيد بودن آنها براي سازمان خود را نشان دهيد.
از مزيت رقابتي آنها استفاده كنيد و به آنها نشان دهيد كه محصول شما چگونه به شركت آنها در رقابت با ديگران در صنعت آنها كمك ميكند.
از نظرات شخصي و توصيفات خودداري كنيد. اگر از مشتري موفقي صحبت ميكنيد، در مورد ROI كه مشاهده كردهاند صحبت كنيد تا اينكه چقدر محصول را دوست دارند.
ازآنجاكه قاطعان شنونده خوبي نيستند، اظهارات خود را كوتاه و دقيق بيان كنيد.
دوستداشتني
افرادي با تيپهاي شخصيتي دوستداشتني به روابط شخصي اهميت ميدهند و ميخواهند به شركاي تجاري خود اعتماد كنند. آنها هيجان چالشهاي جديد را دوست دارند. افراد دوستداشتني با اشتياق به دنبال راهحلهاي خلاقانه يا غيرمنتظره ميروند، اما از طرف ديگر، آنها احتمالاً قبل از ملاقات با شما تحقيقات زيادي انجام نميدهند. اين بدان معناست كه ميتوانيد آنها را در فرآيند خريد راهنمايي كنيد. برخلاف قاطعان، دوستداشتني ها بهسرعت تصميم نميگيرند. آنها ميخواهند با افرادي كه با آنها تجارت ميكنند رابطه برقرار كنند و بهاحتمالزياد از چندين نفر از اعضاي تيم كمك يا تأييد ميخواهند. انتظار فرايند فروش طولانيتر از حد معمول را داشته باشيد.
ويژگيهاي شخصيتي دوستداشتني:
دوستداران شنوندههاي خوبي هستند و ممكن است سؤالات شخصي بيشتري بپرسند تا در خارج از نقش حرفهاي شمارا بشناسند. آنها در جلسات دوستانه، آرام و صبور خواهند بود. مكالمات با دوستداشتني ها عموماً آرام و غيررسمي است.
نحوه فروش به آنها:
يكچشم انداز ارائه دهيد به آنها كمك كنيد تا نتايج كسبوكار خود را با كمك محصول يا خدمات شما به دست آورند.
براي ايجاد رابطه وقت بگذاريد. دوستداران بايد قبل از اينكه در تجارت با شما راحت باشند، در رابطه خود با شركت شما احساس امنيت كنند.
نمونههايي از مشتريان مشابه را كه با موفقيت از محصول شما استفاده كردهاند، ارائه دهيد. داستان را بازكنيد، چرا مشتري X به سراغ شما آمد؟ چه چيزي آنها را به سمت محصول شما سوق داد؟ كدام ويژگيها مهمتر بودند؟ چنين جزئياتي براي دوستداشتني ها قانعكننده است.
نقش يك متخصص را بر عهده بگيريد و مراحل تصميمگيري را طي كنيد. بهجاي اينكه افراد زيادي را با اطلاعات دوستانه غرق كنيد، آنها را در اين فرايند ياري دهيد و بهعنوان مشاور عمل كنيد.
به آنها ضمانتنامه شخصي بدهيد. ازآنجاكه دوستداشتني ها ريسك نميكنند، به آنها قول دهيد در صورت رضايت نداشتن، شركت شما بازپرداخت خواهد كرد يا ميتوانند در هر زمان لغو كنند، اضطراب آنها را آرام ميكند و خريد آنها را بيشتر ميكند.
بيانگرها
افراد بيانگر تمايل به تصميمگيري بر اساس احساسات خود دارند و اغلب نگران رفاه ديگران هستند. چه كاركنان و چه مشتريانشان، تيپ شخصيتي بيانگر ميخواهد بداند تصميماتي كه ميگيرند چگونه بر اطرافيانشان تأثير ميگذارد. آنها معمولاً مردم را خوشحال ميكنند، اما گول نخوريد! افراد بيانگر اغلب داراي شخصيتهاي قدرتمندي هستند و از آنها براي متقاعد كردن ديگران در مورد اعتقادات قوي خود استفاده ميكنند. افراد بيانگر خلاق، برونگرا، خودجوش هستند و بر شهود خود تكيه ميكنند. آنها براي احترام متقابل، وفاداري و دوستي ارزش قائل هستند. تعهدات غيرعادي انجام ندهيد. عدم پذيرش پيشنهاد ميتواند پايان رابطه شمارا رقم بزند.
ويژگيها بارز شخصيت هاي بيانگر:
عبارات بيانگر بسيار مشتاق و رنگارنگ هستند؛ مانند دوستداشتني ها، آنها ميخواهند با شما ارتباط برقرار كنند و در سطح شخصي احساس ارتباط كنند، اما مانند افراد قاطع از باورهاي خود مطمئن هستند و بيشتر در اظهارات صحبت ميكنند تا سؤال.
نحوه فروش به آنها:
مطالعات موردي حاضر افراد واضح ميخواهند به شما اطمينان دهند كه شما به دنبال آنها هستيد و چه راهي بهتر از اثبات سابقه خود از نمايش داستانهايي از اينكه چگونه تجارت شما بر زندگي ديگران تأثير گذاشته است، وجود دارد؟
بر يك رابطه مداوم تأكيد كنيد. اگر شركت شما خدمات استثنايي به مشتريان ارائه ميدهد يا مشاركت طولانيمدت خود را با مشتريان خود حفظ ميكند، اكنون وقت آن است كه آن را از پشتبام فرياد بزنيد.
زياد روي آمار و ارقام تمركز نكنيد. دادهها مهم هستند، اما يك بيانگر درنهايت ميخواهد بداند تصميم خريد آنها در سطح انساني چگونه بر تجارت آنها تأثير ميگذارد.
در طول راه خلاصه كنيد. شما ميخواهيد دائماً خريد آنها را دريافت كنيد، بنابراين سؤالهايي مانند اين را بپرسيد: “بنابراين، ما موافقيم كه ميتوانيد از الگوها براي خودكارسازي فرآيند جستجو استفاده كنيد؟”
تحليلي
كساني كه تيپ شخصيتي تحليلي دارند، دادهها، حقايق و ارقام را دوست دارند. بهعنوان افراد عادي، آنها از كنار يك زمين گلدار عبور ميكنند و مستقيماً به حقايق ميرسند. براي ارائه بسياري از سؤالات دقيق آمادهباشيد و تعجب نكنيد اگر به نظر برسد كه يك فرد تحليلي شمارا ميشناسد. آنها قبل از ملاقات درباره شما و كسبوكار شما تحقيق خواهند كرد. به تجزيهوتحليلها اهميت مي دهند، اما سريع تصميم نميگيرند. آنها به بررسي دقيق و درك گزينههاي موجود برايشان اهميت ميدهند و در تصميمگيري دست انداز نمياندازند. آنها منطقيتر و محتاطتر از هر نوع شخصيت ديگري هستند، اما هنگاميكه تصميمي گرفتند، آن را عوض نميكنند.
ويژگيها شخصيتي تحليلي:
تجزيهوتحليل از ساير تيپهاي شخصيتي كمتر بيان ميشود. آنها بيشتر به حقايق اهميت ميدهند تا احساسات و احتمالاً زماني را صرف آشنايي با شما در سطح شخصي نميكنند. در گفتگو، تجزيهوتحليل جدي، مستقيم و رسمي است. آنها ممكن است در جلسات از ژستهاي بيانگر استفاده نكنند، اما ميتوانيد مطمئن باشيد كه آنها با دقت گوش ميدهند.
نحوه فروش به آنها:
هرگز در تجزيهوتحليل عجله نكنيد. براي يك فرآيند فروش طولانيتر آمادهباشيد، زيرا تجزيهوتحليل به همان اندازه زمان لازم دارد تا همه حقايقي را كه براي تصميمگيري لازم است جمعآوري كند.
فرض كنيد آنها آماده هستند و تحقيقات خود را انجام دادهاند. اين بدان معنا نيست كه بايد از اطلاعات اوليه صرفنظر كنيد، اما ميتوانيد انتظار داشته باشيد كه زمان كمتري را صرف صحبت در مورد ويژگيهاي اصلي و بيشتر بحث در مورد راهحلهاي شخصي براي كسبوكار آنها كنيد.
از ادعاي سطح بالا خودداري كنيد. هميشه در هنگام ادعا دادهها را ارائه دهيد، يا در معرض از دست دادن اعتبار باشيد. تا آنجا كه ممكن است اطلاعات دقيق ارائه دهيد. بهجاي اينكه بگوييد “محصول ما باعث رشد بسياري از شركتها ميشود”، بگوييد: “محصول ما فروش در 13 شركت را ، 25 درصد يا بيشتر از سال گذشته افزايش داده است.” شما ميتوانيد اطلاعات بيشتري را از آنچه آنها ميخواهند ارائه دهيد بدون اينكه بخواهيد آنها را تحتفشار قرار دهيد درواقع، آنها احتمالاً از آن استقبال خواهند كرد.
سعي نكنيد رابطهاي را كه وجود ندارد را ايجاد كنيد. تجزيهوتحليل كننده ممكن است از كساني كه احساس ميكنند بيشازحد تملقآميز يا متعصب هستند، آزرده شود.
به خاطر داشته باشيد كه اكثر مشتريان احتمالي تركيبي از اين تيپهاي شخصيتي خواهند بود و بهطور دقيق دريكي از چهار دسته بالا قرار نميگيرند. بااينحال، هنگاميكه با اين شخصيتهاي اصلي آشنا شديد، بايد بتوانيد استراتژي فروش خود را متناسب با هر موقعيتي كه به آن برخورد ميكنيد، تنظيم كنيد.
برچسب:
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید: